Ключевые слова
Academic teaching, Spanish film history, textual analysis, cinematographic dissidence, historiographical renewal
Резюме
The overall regrettable situation of Spanish cinema education in our universities, scattered throughout the most varied degrees, mistreated in the syllabuses and different programs, contrasts with a period of deep historiographical renovation. Several recent manuals and other serious works offer syntheses of a new intellectual path, one that approaches our cinema with methodological and analytical accuracy, leaving aside old prejudices regarding Spanish cinema and raising new interests in our students.
Ссылки
ALONSO GARCÍA, L. (2001): «Anomalías históricas y perversiones historiográficas. De ‘La malquerida’ a ‘La niña de tus ojos’», en VARIOS: La herida de las sombras. El cine español de los años cuarenta. Madrid, Cuadernos de la Academia, Actas del VIII Congreso de la AEHC.
CASTRO DE PAZ, J.L. (2002): Un cinema herido. Los turbios años cuarenta en el cine español (1939-50). Barcelona, Paidós.
CASTRO DE PAZ, J.L. y CERDÁN, J. (Coords.) (2005): Suevia Films-Cesáreo González. 30 años de cine español. A Coruña, CGAI/IVAC/AEHC/Filmoteca Española.
CASTRO DE PAZ, J.L. y PENA, J. (2005): Otro trayecto histórico para el cine español. Nuevos puntos de vista. Una aproximación sintética. Valencia, IVAC-La Filmoteca.
CASTRO DE PAZ, J.L. y PÉREZ PERUCHA, J. (Dirs.) (2003): Tragedia e ironía: el cine de José Antonio Nieves Conde. Ourense, Festival Internacional de Cine Independiente.
CASTRO DE PAZ, J.L. y PÉREZ PERUCHA, J. (Dirs.) (2005): La atalaya en la tormenta. El cine de Luis García Berlanga. Ourense, Festival Internacional de Cine Independiente.
CASTRO DE PAZ, J.L.; PÉREZ PERUCHA, J. y ZUNZUNEGUI, S. (Dirs.) (2005): La nueva memoria. Historia(s) del cine español. A Coruña, Vía Láctea.
COMPANY, J.M. (1997): Formas y perversiones del compromiso. El cine español de los años cuarenta. Valencia, Episteme (Eutopías).
PÉREZ PERUCHA, J. (1992): Cine español. Algunos jalones significativos. Madrid, Films 210.
PÉREZ PERUCHA, J. (1995): «Hacia un reconsideración del cine español», en PÉREZ PERUCHA, J. (Comp.): Huellas de luz. Películas para un centenario. Madrid, Diorama/Asociación Cien años de Cine; 13-20.
PÉREZ PERUCHA, J. (Ed.) (1997): Antología crítica del cine español (1906-95). Madrid, Cátedra/Filmoteca Española.
SALVADOR, A. (2006): De ‘¡Bienvenido, Mister Marshall!’ a ‘Viridiana’. Historia de UNINCI: una productora cinematográfica bajo el franquismo. Madrid, Egeda.
TALENS, J. & ZUNZUNEGUI, S. (1995): Rethinking film history. History as narration. Valencia, Episteme.
VARIOS (1995): Historia del cine español. Madrid, Cátedra.
ZUNZUNEGUI, S. (2002): Historias de España. De qué hablamos cuando hablamos de cine español. Valencia, IVAC-La Filmoteca.
ZUNZUNEGUI, S. (2005): Los felices sesenta. Aventuras y desventuras del cine español (1959-71). Barcelona, Paidós.
Fundref
Эта работа не имеет финансовой поддержки
Техническая спецификация
метрика
Метрики этой статьи
Просмотров: 23388
Ознакомление с аннотациями: 19444
загрузки PDF-файлов: 3944
Полные метрики 29
Просмотров: 663568
Ознакомление с аннотациями: 553834
загрузки PDF-файлов: 109734
Цитируется
Цитаты в Web of Science
В настоящее время нет ссылок на этот документ
Цитаты в Scopus
В настоящее время нет ссылок на этот документ
Цитаты в Google Scholar
В настоящее время нет ссылок на этот документ
Альтернативные метрики
Как процитировать
Castro-de-Paz, J. (2007). Crossroads of Spanish Film History. [La encrucijada de la historia del cine español]. Comunicar, 29, 39-45. https://doi.org/10.3916/C29-2007-05