关键词

文化产业,娱乐产业,娱乐产业,创意产业,后期制作

摘要

文章分析了目前的趋势稀释公式中的“娱乐产业”,“娱乐”或“创意产业”,“文化产业”的概念。我们回顾了最近的文学专家,划定的范围和之间的重叠上述条款,并认为,草签漂移项“文化”密切相关的新的空间和时间,为您的享受,技术变革的文化产品,在所有权及其供应商,以及作者,演员和观众的角色。要理解这一点突变三个方面的因素:1)物质性和文本性强,封闭的,免费的,经典的文化产品的可塑性和可兑换性的新技术,2)本质上是一个文化体验沉思和虔诚的实验参与者,在不断的循环,关节和俏皮,3)持久性和深度的渴望,与组成的应急和肤浅。最后雄心勃勃的目标,意义,超越工作范围:的totum revolutum,培养和娱乐之间的界限模糊了,这损害了(更舒适的工作和休闲之间的自主性,有争议的裁判所谓的“文化” - 第一,最重要的,并要求后者),也延伸到删除的文化和休闲工作本身的业务,(短)之间的界限。

参考资料

Adorno, T.W. (2009). Tiempo libre, en Crítica de la cultura y sociedad II. Madrid: Akal; 573-582.

Link Google Scholar

Arendt, H. (1961). Society and Culture, en Rosenberg, B. & White, D.M. (Eds.). Mass Culture, op.cit.; 43-52.

Link Google Scholar

Arendt, H. (1996). La crisis en la cultura, su significado político y social, en varios (Eds.). Entre el pasado y el futuro. Barcelona: Península; 209-238.

Link Google Scholar

Baricco, A. (2008). Los bárbaros. Ensayo sobre la mutación. Barcelona: Anagrama.

Link Google Scholar

Battelle. J. (2006). Buscar. Cómo Google y sus rivales han revolucionado los mercados y transformado nuestra cultura. Barcelona: Urano.

Link Google Scholar

Benjamin, W. (1973). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, en Discursos interrumpidos I. Madrid: Taurus; 15-57.

Link Google Scholar

Blythe, M. (2001). The Work of Art in the Age of Digital Reproduction: The Significance of Creative Industries. International Journal of Art & Design Education, 20, 2; 144-150.

Link Google Scholar

Bourdieu, P. (2008). El sentido práctico. Madrid: Siglo XXI.

Link Google Scholar

Bourriaud, N. (2005). Postproduction. Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World. Nueva York: Lukas & Sternberg.

Link Google Scholar

Bustamante, E. & Zallo, R. (1988). Las industrias culturales en España. Madrid: Akal.

Link Google Scholar

Bustamante, E. (2004). Cultural Industries in the Digital Age: some provisional conclusions. Media, Culture and Society 26 (6); 803-820.

Link DOI | Link Google Scholar

Bustamante, E. (2009). De las industrias culturales al entretenimiento. La creatividad, la innovación... Viejos y nuevos señuelos para la investigación de la cultura. Diálogos de la comunicación, 78. (www.dialogosfelafacs.net/revista/articulos-resultado.php?ed=78&id=112) (10-11-2010).

Link Google Scholar

Bustamante, E. (Coord.) (2002). Comunicación y cultura en la era digital. Barcelona: Gedisa.

Link Google Scholar

Bustamante, E. (Coord.) (2003). Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Barcelona: Gedisa.

Link Google Scholar

Bustamante, E. (Coord.) (2007). Cultura y comunicación para el siglo XXI. Diagnóstico y políticas públicas. Santa Cruz de Tenerife: Ideco.

Link Google Scholar

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.

Link Google Scholar

Castro, C. (2008) (Coord.). Industrias de Contenidos en Latinoamérica. Razón y palabra. Documento de Grupo de Trabajo eLAC2007. (www.razonypalabra.org.mx/libros/libros/Gdt_eLAC_meta_13.pdf) (12-11-2010).

Link Google Scholar

Caves, R. (2000). Creative Industries. Contracts between Art and Commerce. Cambridge: Harvard U.P.

Link Google Scholar

Caves, R. (2006). Organization of Arts and Entertainment Industries, en Ginsburgh, V. & Throsby, D. (Eds.). Handbook of Economics of Art and Culture, Vol. I. Amsterdam: Elsevier; 533-566.

Link Google Scholar

Deuze, M. (2009). Media Industries, Work and Life. European Journal of Communication 24; 467-480.

Link DOI | Link Google Scholar

Díaz Arias, R. (2009). El vídeo en el ciberespacio: usos y lenguaje, Comunicar, 33; 63-71.

Link DOI | Link Google Scholar

Fernández Porta, E. (2007). Afterpop. La literatura de la implosión mediática. Córdoba: Berenice.

Link Google Scholar

Fernández Porta, E. (2008). Homo Sampler. Tiempo y consumo en la era del Afterpop. Barcelona: Anagrama.

Link Google Scholar

Flichy, P. (1980). Les Industries de l’imaginaire. Grenoble: P. U. de Grenoble.

Link Google Scholar

García Canclini, N. & Moneta, C. (Coords.) (1999). Las industrias culturales en la integración latinoamericana. Buenos Aires: Eudeba.

Link Google Scholar

García Canclini, N. (2007). Lectores, espectadores e internautas. Barcelona: Gedisa.

Link Google Scholar

García Gracia, M.I. & Zofío, J.L. (2003). La dimensión sectorial de la industria de la cultura y el ocio en España (1993-1997). Madrid: Fundación Autor.

Link Google Scholar

García Gracia, M.I., Fernández Fernández, Y. & Zofío Prieto, J.L. (2001). La evolución de la industria de la cultura y el ocio en España por Comunidades Autónomas. Madrid: Fundación Autor.

Link Google Scholar

García Gracia, M.I.; Fernández Fernández, Y. & Zofío Prieto, J.L. (2000). La industria de la cultura y el ocio en España y su aportación al PIB. Madrid: SGAE y Fundación Autor.

Link Google Scholar

Garnham, N. (2005). From cultural to creative industries: an analysis of the implications of the «creative industries» approach to arts and media policy making in the United Kingdom. International Journal of Culture Policy 11 (1); 15-30.

Link DOI | Link Google Scholar

Hesmondhalgh, D. (2007). The Cultural Industries. London: Sage.

Link Google Scholar

Hirsch, P.M. (1972). Processing Fads and Fashions: An Organization-Set Analysis of Cultural Industries System. American Journal of Sociology, 77 (4); 639-659.

Link DOI | Link Google Scholar

Horkheimer, M. & Adorno, T.W. (1994). Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos filosóficos. Madrid: Trotta.

Link Google Scholar

Huet, A. & al. (1978). Capitalisme et industries culturelles. Grenoble: P. U. de Grenoble.

Link Google Scholar

Jeffcutt, P. & Pratt, A.C. (2002). Managing Creativity in the Cultural Industries. Creativity and Innovation Management, 11 (4); 225-233.

Link DOI | Link Google Scholar

Lacroix, J.G. & Tremblay, G. (1997). The Information Society and Cultural Industries Theory. Current Sociology 45 (4).

Link Google Scholar

Larrabee, E. & Meyersohn, R. (Eds.) (1958). Mass Leisure. Nueva York: The Free Press.

Link Google Scholar

Lash, S. & Lury, C. (2007). Global Culture Industry: the Mediation of Things. Cambridge: Polity Press.

Link Google Scholar

Lévy, P. (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.

Link Google Scholar

Lipovetsky, G. & Serroy, J. (2009). La pantalla global: cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.

Link Google Scholar

Mastrini, G. & Becerra, M. (Dirs.) (2006). Periodistas y magnates. Estructura y concentración de las industrias culturales en América Latina. Buenos Aires: Prometeo.

Link Google Scholar

Miège, B. & alt. (1986). L’Industrialisation de l’audiovisuel. Paris: Aubier.

Link Google Scholar

Miège, B. (2000). Les industries du contenu face à l’ordre informationnel. Grenoble: P.U. de Grenoble.

Link Google Scholar

Miége, B. (2006). La concentración de las industrias culturales y mediáticas (ICM) y los cambios en los contenidos. Cuadernos de Información y Comunicación, 11; 155-166.

Link Google Scholar

Miller, D. (1987). Material Culture and Mass Consumption. Oxford: Blackwell.

Link Google Scholar

Miller, D. (Ed.) (2005). Materiality. Durham, NC y Londres: Duke University Press.

Link Google Scholar

Negus, K. (2006). Rethinking creative production away from cultural industries, in Curran, J. & Morley, D. (Eds.). Media and Cultural Theory. Londres: Routledge.

Link Google Scholar

Roberts, K. (2004). The Leisure Industries. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Link Google Scholar

Rodríguez Ferrándiz, R. (2008). Consumo, uso y disfrute cultural. Claves de Razón Práctica, 188; 78-82.

Link Google Scholar

Rodríguez Ferrándiz, R. (2009a). Los orígenes teórico-críticos del concepto ‘industria cultural’, en Tortosa, V. (Ed.). Mercado y consumo de ideas. De industria a negocio cultural. Madrid: Biblioteca Nueva; 56-72.

Link Google Scholar

Rodríguez Ferrándiz, R. (2009b). Tiempos de cambio: industrias culturales en clave postindustrial. Telos, 78; 136-148.

Link Google Scholar

Rodríguez Ferrándiz, R. (2010). La musa venal. Producción y consumo de la cultura industrial. Murcia: Tres Fronteras.

Link Google Scholar

Rosenberg, B. & White, D.M. (Eds.) (1957). Mass Culture. The Popular Arts in America. Glencoe: The Free Press.

Link Google Scholar

Storey, J. (1999). Cultural Compsumption and Everyday Life. Londres: Arnold.

Link Google Scholar

Virno, P. (2003). Gramática de la multitud. Madrid: Traficantes de Sueños.

Link Google Scholar

Vogel, H.L. (2004). La industria de la cultura y el ocio. Madrid: Fundación Autor.

Link Google Scholar

Zallo, R. (1988). Economía de la comunicación y la cultura. Madrid: Akal.

Link Google Scholar

Zallo, R. (1992). El mercado de la cultura. Estructura política y económica de la comunicación. San Sebastián: Tercera Prensa.

Link Google Scholar

Zallo, R. (2007). La economía de la cultura (y de la comunicación) como objeto de estudio. Zer, 22; 215-234.

Link Google Scholar

Fundref

这项工作没有任何财政支持

Crossmark

技术信息

度量

这篇文章的度量

浏览次数: 37711

对摘要的解读: 28822

PDF下载: 8889

的全部指标 36

浏览次数: 772201

对摘要的解读: 602987

PDF下载: 169214

被引用

引述 Web of Science

Li; Feng;. The digital transformation of business models in the creative industries: A holistic framework and emerging trends TECHNOVATION , 2020.

https://doi.org/10.1016/j.technovation.2017.12.004

Sabaris, Xaquin Nunez. Vigo noir. Literary geographies and intersystemic relations in the Galician black novel TINTAS-QUADERNI DI LETTERATURE IBERICHE E IBEROAMERICANE, 2019.

Link Google Scholar

Ospina Diaz, Linda Paola; Tello-Castrillon, Carlos. Organizational Social Responsibility actions: A view to the Cultural Industry in Santiago de Cali LOGOS CIENCIA & TECNOLOGIA, 2019.

https://doi.org/10.22335/rlct.v11i1.547

Munoz-Sanchez, Omar; Ines Velez-Ochoa, Claudia; Cardona Sanchez, Melissa. Cultural and creative industries in Colombia. An experience from the themed restaurants in the city of Medellin CREATIVE INDUSTRIES GLOBAL CONFERENCE (CIGC), 2018.

Link Google Scholar

Cejudo Cordoba, Rafael. Cultural reasons for corporate social responsibility RECERCA-REVISTA DE PENSAMENT & ANALISI, 2017.

https://doi.org/10.6035/Recerca.2017.21.6

Roche Carcel, Juan A.. Approach to the Link between the Creative Economy and the Crisis of Representative Democracy POLITICA Y SOCIEDAD, 2017.

https://doi.org/10.5209/POSO.55055

Cejudo Cordoba, Rafael. PARTICIPATION OF THE PUBLIC IN FUNDING OF THE CULTURAL OFFER: ETHICAL ARGUMENTS FOR DEBATE ARBOR-CIENCIA PENSAMIENTO Y CULTURA, 2017.

https://doi.org/10.3989/arbor.2017.784n2009

Gomez-Garcia, Salvador; Planells de la Maza, Antonio Jose; Chicharro-Merayo, Mar. Do students want to learn using video games? Users' opinions about the educational function of video games EDUCAR, 2017.

https://doi.org/10.5565/rev/educar.848

Mazon, Marina; Gutierrez, Nestor. PAST AND PRESENT OF ECOLOGICAL RESTORATION IN THE VENEZUELAN CONTEXT INTERCIENCIA, 2016.

Link Google Scholar

Santa Cruz, Francisco Gonzalez; Lopez-Guzman, Tomas. Tourism development in the city of Cordoba from Intangible Cultural Heritage GE-CONSERVACION, 2016.

Link Google Scholar

Bastianoni, Alessia; Chacon, Noemi; Mendez, Carlos L.; Flores, Saul. Decomposition dynamics of mixed litter in a seasonally flooded forest near the Orinoco river ACTA OECOLOGICA-INTERNATIONAL JOURNAL OF ECOLOGY, 2015.

https://doi.org/10.1016/j.actao.2015.02.006

de Charras, Diego. Creative work, cultural industries and informational capitalism: observations on a complex triad EPTIC, 2015.

Link Google Scholar

Moncada Landeta, Raul. Relation of musical goods of Otavalo and El Alto with the culture industry of Ecuador and Bolivia CUADERNOS DE DOCUMENTACION MULTIMEDIA, 2014.

https://doi.org/10.5209/rev_CDMU.2014.v25.47474

Morgan, George; Wood, Julian; Nelligan, Pariece. Beyond the vocational fragments: Creative work, precarious labour and the idea of 'Flexploitation' ECONOMIC AND LABOUR RELATIONS REVIEW, 2013.

https://doi.org/10.1177/1035304613500601

Herrera, R.; Chacon, N.. Large-scale spheroidal redoximorphic features around plinthite nuclei in Orinoco River sediments reflect mean seasonal fluctuation in river stage and ENSO-related anomalies BIOGEOCHEMISTRY, 2013.

https://doi.org/10.1007/s10533-012-9716-1

Perez Moran, Ernesto; Huerta Floriano, Miguel Angel. La paradoja tardofranquista: aporias del celuloide en la ultima decada predemocratica JOURNAL OF SPANISH CULTURAL STUDIES, 2013.

https://doi.org/10.1080/14636204.2013.888268

Rodriguez Ferrandiz, Raul. True Advertising Blood: spreading fictional universes ANALISI-QUADERNS DE COMUNICACIO I CULTURA, 2012.

Link Google Scholar

Rodriguez-Ferrandiz, Raul. Benjamin, BitTorrent, Bootlegs: Auratic Piracy Cultures? INTERNATIONAL JOURNAL OF COMMUNICATION, 2012.

Link Google Scholar

Palao Errando, Jose Antonio. Between models ADCOMUNICA-REVISTA CIENTIFICA DE ESTRATEGIAS TENDENCIAS E INNOVACION EN COMMUNICACION, 2011.

Link Google Scholar

Rodriguez Ferrandiz, Raul. Culture in the age of its digital postproduction AMBITOS-REVISTA DE ESTUDIOS DE CIENCIAS SOCIALES Y HUMANIDADES, 2011.

Link Google Scholar

Caro; Antonio;. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy , 2017.

Link Google Scholar

引述 Scopus

Rodríguez-Ferrándiz, R.. Benjamin, bittorrent, bootlegs: Auratic piracy cultures?), International Journal of Communication, .

Link Google Scholar

Pérez Morán, E., Ángel Huerta Floriano, M.. The Tardofranquismo paradox paradoxes of film in the last decade predemocratic [La paradoja tardofranquista: Aporías del celuloide en la última década predemocrática]), Journal of Spanish Cultural Studies, .

https://doi.org/10.1080/14636204.2013.888268

Morgan, G., Wood, J., Nelligan, P.. Beyond the vocational fragments: Creative work, precarious labour, the idea of 'Flexploitation'), Economic and Labour Relations Review, .

https://doi.org/10.1177/1035304613500601

Viana Ruíz, R.R., Montes Hincapié, J.M.. Innovation in the creative industries - A systematic review of literature [La innovación en las industrias creativas - Una revisión sistemática de literatura]), Espacios, .

Link Google Scholar

Roche Cárcel, J.A.. Approach to the link between the creative economy, the crisis of representative democracy [Aproximación a la vinculación entre la economía creativa y la crisis de la democracia representativa]), Politica y Sociedad, .

https://doi.org/10.5209/POSO.55055

Cejudo Córdoba, R.. Participation of the public in funding of the cultural offer: Ethical arguments for debate [La participación del público en el coste de la oferta cultural: Argumentos éticos para el debate]), Arbor, .

https://doi.org/10.3989/arbor.2017.784n2009

Sánchez, M.C., Muñoz-Sánchez, O., Vélez-Ochoa, C.I. . Symbolic constructions of consumers about eatertainment and thematic restaurants in the city of Medellín | [Construcciones simbólicas de los consumidores sobre eatertainment y restaurantes temáticos en la ciudad de Medellín]), Kepes, .

https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.17

Hellín Ortuño, P.A.. The cultural component in advertising analysis. a non-numerical vision of the programmatic advertising), Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence, Lecture Notes in Bioinformatics), .

https://doi.org/10.1007/978-3-030-21905-5_27

Li, F. . The digital transformation of business models in the creative industries: A holistic framework and emerging trends), Technovation, .

https://doi.org/10.1016/j.technovation.2017.12.004

引述 Google Scholar

目前没有引用这个文件

下载

替代指标

如何引用

Rodríguez-Ferrándiz, R. (2011). From cultural industries to entertainment and creative industries. The boundaries of the cultural field. [De industrias culturales a industrias del ocio y creativas: Los límites del «campo» cultural]. Comunicar, 36, 149-156. https://doi.org/10.3916/C36-2011-03-06

分享

           

Oxbridge Publishing House

4 White House Way

B91 1SE Sollihul United Kingdom

行政管理

编辑部

Creative Commons

本网站使用cookies来获取用户导航的统计数据。如果您继续浏览,我们认为您接受其使用。 +info X