关键词

童年,媒体,受众,教育,价值观,情绪,虚构叙事,卡通。

摘要

本研究致力于根据电视节目的特定类型和结构,辨识8-12岁儿童最钟爱的虚构性电视节目中传递了哪些价值观和情绪。基于对媒介消费(由参与者或其父母报告)的分析,以及对儿童虚构性节目的打分,我们为这一年龄段的群体选取了两个此类节目(《哆啦A梦》和《虚幻勇士》,两者分别为叙事和非叙事结构),并对通过了编码者间信度测试的86集进行了内容分析。结果显示,伦理的和基于能力的价值观被两个节目广泛传达,生存技能价值观同时被重点强调,而美学的和超验的价值观则几乎没有得到呈现。《虚幻勇士》呈现较复杂的情绪和一些基本情绪(惊讶,愤怒,幸福和恐惧),而《哆啦A 梦》则很大程度上呈现悲伤。结果显示出两个剧集的角色对移情作用的呈现程度都较低,虽然相对而言在《虚幻勇士》中较高。本研究的重要性在于, 在考虑到儿童心理特征时,本研究结果为测量媒介内容的适度性提供了有用的方法,并且为童年早期的媒介素养项目贡献了坚实的基础。

查看信息图

参考资料

Aierbe, A., Oregui, E., & Bartau, I. (2014). ¿Es posible fomentar la atención y el desarrollo socio-personal a través de las narraciones audiovisuales de ficción infantil? Conference Proceedings CIMIE14 by AMIE. (http://goo.gl/0l16VP) (22-10-2014).

Link Google Scholar

AIMC (2012). EGM: Niños en Internet. (http://goo.gl/sGHBMb) (02-01-2015).

Link Google Scholar

Aritzeta, A., Pizarro, M., & Soroa, G. (2008). Emociones y educación. Donostia: Erein

Link Google Scholar

Bartsch, A., Vorderer, P., Mangold, R., & Viehoff, R. (2008). Appraisal of Emotions in Media Use: Toward a Process Model of Meta-Emotion and Emotion Regulation. Media Psychology, 11(1), 7-27. doi: http://dx.doi.org/10.1080/15213260701813447

Link DOI | Link Google Scholar

Bermejo, J. (2005). Narrativa audiovisual: investigación y aplicaciones. Madrid: Pirámide.

Link Google Scholar

Bermejo, J. (2011). Consumo de los contenidos para la infancia en el nuevo escenario de la TDT. Telos, 87, 1-13. (https://goo.gl/8RMWcv) (25-09-2013).

Link Google Scholar

Bond, E. (2013). Mobile Phones, Risk and Responsibility. Understanding Children’s Perceptions. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 7(1). doi: http://dx.doi.org/10.5817/CP2013-1-3

Link DOI | Link Google Scholar

Boone, R.T., & Cunningham, J.G. (1998). Children's Decoding of Emotion in Expressive Body Movement: the Development of Cue Attunement. Developmental Psychology, 34(5), 1.007-1.016. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.34.5.1007

Link DOI | Link Google Scholar

Bringué, X. (2012). Publicidad infantil y estrategia persuasiva: un análisis de contenido. Zer, 6(10). (http://goo.gl/bkhKCt) (23-11-2015).

Link Google Scholar

Bringué, X., & Sádaba, C. (2011). La generación interactiva en España: Niños y adolescentes ante las pantallas. Madrid: Foro Generaciones Interactivas y Fundación Telefónica. (http://goo.gl/3meACo) (23-11-2015).

Link Google Scholar

Cánovas, P., & Sahuquillo, P.M. (2010). Educación familiar y mediación televisiva. Teoría de la Educación, 22(1), 117-140. (http://goo.gl/YwFaiE) (30-09-2012).

Link Google Scholar

Chicharro, M. (2014). Jóvenes, ficción televisiva y videojuegos: espectáculo, tensión y entretenimiento. Tendencias generales de consumo. Revista de Estudios de Juventud, 106, 77-91.

Link Google Scholar

CIDE/Instituto de la Mujer (2004). La diferencia sexual en el análisis de videojuegos. Madrid: Pardedós.

Link Google Scholar

Conde, E. (1999). La experiencia de ver televisión: respuesta emocional a secuencias audiovisuales de miedo (Tesis Doctoral). Tenerife: Universidad de la Laguna.

Link Google Scholar

Del-Río, P. & Del-Río, M. (2008). La construcción de la realidad por la infancia a través de su dieta televisiva. [Reality Construction by Spanish Infancy across TV Consumption]. Comunicar, 31(16), 99-108. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/c31-2008-01-012

Link DOI | Link Google Scholar

Del-Río, P., Álvarez, A. & Del-Río, M. (2004). Pigmalión: Informe sobre el impacto de la televisión en la infancia. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

Link Google Scholar

Donoso, T. (1992). Análisis de valores en niños de 8 a 10 años. Barcelona: Universidad de Barcelona. (http://goo.gl/s07RzS) (19-11-2013).

Link Google Scholar

Elzo, J. (2009). La transmisión de valores a menores. Informe extraordinario de la Institución del Ararteko al Parlamento Vasco. (http://goo.gl/rkuGn2) (17-02-2014).

Link Google Scholar

Ferrés, J. (1996). Televisión subliminal: Socialización mediante comunicaciones inadvertidas. Barcelona: Paidós.

Link Google Scholar

Fuenzalida, V. (2005). Expectativas educativas de las audiencias televisivas. Bogotá: Norma.

Link Google Scholar

Gabelas, J.A., & Lazo, C.M, (2008). Modos de intervención de los padres en el conflicto que supone el consumo de pantallas. Revista Latina de Comunicación Social, 63, 238-252.

Link Google Scholar

Garmendia, M., Garitaonandia, C., Martínez, G., & Casado, M.A. (2011). Riesgos y seguridad en Internet: Los menores españoles en el contexto europeo. Bilbao: Universidad del País Vasco, EU-Kids Online. (http://goo.gl/RnDbmp) (20-10-2015).

Link Google Scholar

Mong-Shan-Yang, M.A. (2006). Understanding the Effectiveness of Moral Mediation through Theories of Moral Reasoning. Ohio: The Ohio State University. (https://goo.gl/WhZwaa) (26-08-2013).

Link Google Scholar

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Inmigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. doi: http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816

Link DOI | Link Google Scholar

Rajadell, N., Pujol, M.A., & Violant, V. (2005). Los dibujos animados como recurso de transmisión de valores educativos y culturales. Comunicar, 25. (http://goo.gl/tb3Uqa) (24-09-2013).

Link Google Scholar

Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: Free Press.

Link Google Scholar

Rokeach, M. (1979). Understanding Human Values: Individual and Societal. New York: Free Press.

Link Google Scholar

Ros, N. (2007). El film ‘Shrek’: una posibilidad desde la educación artística para trabajar en la formación docente la lectura de la identidad y los valores. Revista Iberoamericana de Educación, 44(6), 1-12.

Link Google Scholar

Sarabia, F.J., & Muñoz, J. (2009). Actitud y mediación de la familia hacia la exposición a Internet de los niños y adolescentes: Un enfoque de marketing. ESIC Market, 133(9), 161-189.

Link Google Scholar

Sedeño, A.M. (2005). Emoción y hábitos de los niños frente a la televisión. Comunicar, 25(2).

Link Google Scholar

Soto, M.T., & Vorderer, P. (2011). About Entertainment=Emotion. Journal of Media Psychology, 23(1), 1-5. doi: http://dx.doi.org/10.1027/1864-1105/a000035

Link DOI | Link Google Scholar

Torrecillas-Lacave, T. (2013). Los padres ante el consumo televisivo de los hijos: Estilos de mediación. Revista Latina de Comunicación Social, 68, 27-54. doi: http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2013-968

Link DOI | Link Google Scholar

Tur, V., & Grande, I. (2009). Violencia y prosocialidad en los contenidos televisivos infantiles visionados por menores en Alicante. Zer, 14(27), 33-59. (http://goo.gl/6qzA2B) (07-11-2012).

Link Google Scholar

技术信息

收到: 23-07-2015

修订: 27-09-2015

公认: 23-11-2015

OnlineFirst: 15-02-2016

发布日期: 01-04-2016

文章修改时间: 66 天 | 期刊编号的平均时间修订 47: 35 天

文章接受时间: 123 天 | 期刊编号的平均接受时间 47: 62 天

预印本编辑时间: 208 天 | 期刊编号的平均编辑时间预印 47: 147 天

文章编辑时间: 253 天 | 期刊编号的平均编辑时间 47: 192 天

度量

这篇文章的度量

浏览次数: 48749

对摘要的解读: 40753

PDF下载: 7996

的全部指标 47

浏览次数: 499485

对摘要的解读: 386497

PDF下载: 112988

被引用

引述 Web of Science

Rodriguez Serrano, Aaron; Martin-Nunez, Marta; Gil-Soldevila, Samuel. Ludologic design and augmented reality. The game experience in Pokemon Go! (Niantic, 2016) REVISTA LATINA DE COMUNICACION SOCIAL, 2017.

https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1185

Vazquez-Miraz, Pedro. Presence of sexist violence as a social denunciation in children's animation "Courage, the cowardly dog" QUESTION, 2017.

Link Google Scholar

Bermejo Berros, Jesus; Aierbe Barandiaran, Ana; Oregui Gonzalez, Eider; Bartau Rojas, Isabel. The influence of television stories on narrative abilities in children PSICOLOGICA, 2018.

https://doi.org/10.2478/psicolj-2018-0006

Tsortanidou, Xanthippi; Daradoumis, Thanasis; Barbera-Gregori, Elena;. Convergence among imagination, social-emotional learning and media literacy: an integrative literature review EARLY CHILD DEVELOPMENT AND CARE , 2020.

https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1753720

#EANF#; . Parental Mediation of Internet Use from a Gender Perspective Revista electrónica de investigación educativa, 2020.

https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e02.2075

Manuel Perez-Martinez, Victor; Aparicio Vinacua, Beatriz; Dolores Rodriguez-Gonzalez, Maria;. BULLYING, RAPE, AND SUICIDE ON TWITTER: SECOND SEASON OF VIVAT ACADEMIA , 2020.

https://doi.org/10.15178/va.2020.153.137-168

Esther del Moral, Ma; Lopez-Bouzas, Nerea;. Different abilities as represented in animated films aimed at children: an inclusive gaze EDMETIC , 2021.

https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i1.12851

Weckesser; Cintia;. Body and democracy: ways of being together in audiovisual productions for early childhood REVISTA INTERNACIONAL DE COMUNICACION Y DESARROLLO , 2020.

https://doi.org/10.15304/ricd.3.12.6655

Villarejo-Carballido, B; Pulido, CM; (...); Oliver, E. Young People's Voices and Science for Overcoming Toxic Relationships Represented in Sex Education INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH, 2022.

https://doi.org/10.3390/ijerph19063316

Bolas, AL; Placer, PN; (...); Fernandez, BF. ENCOURAGEMENT TO THE CONSUMPTION OF TOYS THROUGH CHILD YOUTUBERS. A CASE STUDY INDEX COMUNICACION, 2022.

https://doi.org/10.33732/ixc/12/02Incita

Miro-Miro, D; Rodriguez, JC and Molina-Luque, F. Service-Learning and Initial Teaching Training: a transformative relationship between Rural School and University for the promotion of digital technologies Revista Complutense de Educacion, 2021.

https://doi.org/10.5209/rced.70859

引述 Scopus

Aierbe, A., Oregui, E., Bartau, I. . Video games, parental mediation and gender socialization), Digital Education Review, .

Link Google Scholar

Oregui, E., Aierbe, A., Bermejo, J.. Narrative skill, identification of values, countervalues in cartoons by primary education students), Anales de Psicologia, .

https://doi.org/10.6018/analesps.35.2.331441

Tsortanidou, X., Daradoumis, T., Barberá-Gregori, E. . Convergence among imagination, social-emotional learning and media literacy: an integrative literature review), Early Child Development and Care, .

https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1753720

Rojas, I.B., Barandiaran, A.A., Gonzalez, E.O. . Parental mediation of internet use from a gender perspective | [Mediación parental del uso de Internet desde una perspectiva de género]), Revista Electronica de Investigacion Educativa, .

https://doi.org/10.24320/REDIE.2020.22.E02.2075

Oregui, E., Aierbe, A.. Structure of cartoons, narrative skills, perception of values/ countervalues in primary school / Estructura de los dibujos animados, habilidades narrativas y percepción de valores/ contravalores en Educación Primaria), Cultura y Educacion, .

https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1630954

Berros, J.B., Barandiaran, A.A., González, E.O., Rojas, I.B.. The influence of television stories on narrative abilities in children [La influencia de las historias televisivas en las habilidades narrativas de niños/as.]), Psicologica, .

https://doi.org/10.2478/psicolj-2018-0006

Rodríguez Serrano, A., Martín-Núñez, M., Gil-Soldevila, S.. Ludologic design, augmented reality. The game experience in Pokémon Go! (Niantic, 2016) [Diseño ludológico y realidad aumentada. La experiencia de juego en Pokémon Go! (Niantic, 2016)]), Revista Latina de Comunicacion Social, .

https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1185

Villarejo-Carballido, B., Pulido, C.M., Zubiri-Esnaola, H., Oliver, E.. Young People’s Voices and Science for Overcoming Toxic Relationships Represented in Sex Education), International Journal of Environmental Research and Public Health, .

https://doi.org/10.3390/ijerph19063316

Miró-Miró, D., Rodríguez, J.C., Molina-Luque, F.. Service-learning and initial teaching training: A transformative relationship between rural school and university for the promotion of digital technologies ), Revista Complutense de Educacion, .

https://doi.org/10.5209/RCED.70859

Bolás, A.L., Placer, P.N., Elizaincín, A.V., Fernández, B.F.. ENCOURAGEMENT TO THE CONSUMPTION OF TOYS THROUGH CHILD YOUTUBERS. A CASE STUDY), Index.comunicacion, .

https://doi.org/10.33732/ixc/12/02Incita

Izquierdo-Castillo, J. . Public television and young audiences: Values and function in the digital age |), Analisi, .

https://doi.org/10.5565/REV/ANALISI.3345

引述 Google Scholar

Oregui, E., Aierbe, A., Bermejo, J., & Bartau, I. (2017). Habilidades narrativas, valores y relatos personales digitales: una propuesta metodológica para Educación Primaria. Relatos Digitales en Educación Formal y Social, 130-146.

...

Berros, J. B., Barandiaran, A. A., González, E. O., & Rojas, I. B. (2018). The influence of television stories on narrative abilities in children. Psicológica Journal, 39(1), 118-141.

...

Kadan, Ö. G. G., & Aral, N. EVRENSEL DEĞERLERİN ÇİZGİ FİLMLER AÇISINDAN İNCELENMESİ.

http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/13.gul_kadan.pdf

Serrano, A. R. (2017). Ludologic design and augmented reality. The game experience in Pokémon Go!(Niantic, 2016).

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1185/35en.html

Serrano, A. R., Núñez, M. M., & Soldevilla, S. G. (2017). Diseño ludológico y realidad aumentada. La experiencia de juego en Pokémon Go!(Niantic, 2016). Revista Latina de Comunicación Social, (72), 667-678.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6028839

下载

替代指标

如何引用

Aierbe-Barandiaran, A., & Oregui-González, E. (2016). Values and emotions in children’s audiovisual fictional narratives. [Valores y emociones en narraciones audiovisuales de ficción infantil]. Comunicar, 47, 69-77. https://doi.org/10.3916/C47-2016-07

分享

           

Oxbridge Publishing House

4 White House Way

B91 1SE Sollihul United Kingdom

行政管理

编辑部

Creative Commons

本网站使用cookies来获取用户导航的统计数据。如果您继续浏览,我们认为您接受其使用。 +info X