关键词
Crisis model, transitions, modes of representation, formal analysis, humanism
摘要
Film studies at universityshould start from a non teleological conception of film history, stressing the periods of transformation/transition and the different representation modes which have been aimed at the spectator through the years. The formal (non formalist) analysis of films introduces the problem of subject in films and reivindicates humanist values, whose absence is devastating in the so called «information society».
参考资料
ALTMAN, R. (1996): «Otra forma de pensar la historia (del cine): un modelo de crisis», en Archivos de la Filmoteca, 22; 7-19.
BORDWELL, D. y THOMPSON, K. (1995): El arte cinematográfico: una introducción. Barcelona, Paidós.
BURCH, N. (1985): Itinerarios. La educación de un soñador del cine. Bilbao, Certamen Internacional del Cine Documental y Cortometraje/ Caja de Ahorros Vizcaína.
BURCH, N. (1987): El tragaluz del infinito (Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico). Madrid, Cátedra.
COMPANY, J.M. (1995): «Donde nacen los vientos. La construcción del espectador cinematográfico», en El aprendizaje del tiempo; 21-31. Valencia, Episteme.
COMPANY, J.M. (2002): «Sobre la materialidad de la forma», en prólogo a Los placeres de la vista; 9-11.
ERICE, V. (2005). «Encarnaciones, alumbramientos», en PÉREZ PERUCHA, J. (Ed.): El espíritu de la colmena… 31 años después. Valencia, Filmoteca; 449-468.
FRAISSE, P. (2007): «Un humanisme d´après l´humanisme», en Positif, 552; 108-110.
GOMBRICH, E.H. (1979): Arte e ilusión. Barcelona, Gustavo Gili.
GOMERY, D. (1991): Hollywood: el sistema de estudios. Madrid, Verdoux.
GUNNING, T. (1986): «The cinema of attractions, Early Films, its spectator and the avant-garde», en Wide Angle, 8; 3-4.
STEINER, G. (2006): Los logócratas. Madrid, Siruela.
TALENS, J. y ZUNZUNEGUI, S. (1998): «Introducción: por una verdadera historia del cine», en VARIOS: Historia General del Cine, I. Madrid, Cátedra; 9-38.
ZUMALDE, I. (2002): Los placeres de la vista. Mirar, escuchar, pensar. Valencia, Filmoteca.
ZUNZUNEGUI, S. (1998): La mirada cercana. Microanálisis fílmico. Barcelona, Paidós.
Fundref
这项工作没有任何财政支持
技术信息
度量
这篇文章的度量
浏览次数: 24710
对摘要的解读: 20886
PDF下载: 3824
的全部指标 29
浏览次数: 751545
对摘要的解读: 634635
PDF下载: 116910
被引用
引述 Web of Science
目前没有引用这个文件
引述 Scopus
目前没有引用这个文件
引述 Google Scholar
目前没有引用这个文件
替代指标
如何引用
Company-Ramón, J. (2007). The Rhinoceros is coming! For a methodology in cinema teaching. [Para una metodología de la enseñanza del cine ¡Viene el rinoceronte!]. Comunicar, 29, 59-62. https://doi.org/10.3916/C29-2007-08