Film analysis in multiscreen era

关键词

Film analysis, cinema, audiovisual media, audiovisual education, audiovisual teaching

摘要

This paper tries to stress the relevance of film analysis as an essential activity for critical citizens´education, and as a necessary background to study and analyse other audiovisual media, related with cinema in expressive and narrative forms. We analyse some reasons to explain why film ananalysis is rejected, the nature of this concept. And, finally, we present an essays collection «Film analysis and watching guide».

参考资料

BALLESTEROS, I. (2001): Cine (ins)urgente. Textos fílmicos y contextos culturales de la España postfranquista. Madrid, Fundamentos.

Link Google Scholar

BORDWELL, D. (1995): El significado del filme. Inferencia y retórica en la interpretación cinematográfica. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

BORDWELL, D.; STAIGER, J. y THOMPSON, K. (1997): El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

COMPANY, J.M. y MARZAL, J. (1999): La mirada cautiva. Formas de ver en el cine contemporáneo. Valencia, Conselleria de Cultura, Educación y Ciencia de la Generalitat Valenciana.

Link Google Scholar

DELEYTO, C. (2003): Ángeles y demonios: representación e ideología en el cine contemporáneo de Hollywood. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

GUBERN, R. (1996): «El cine después del cine», en VARIOS: Historia general del cine, XII. Madrid, Cátedra.

Link Google Scholar

KUHN, T. (2000): La estructura de las revoluciones científicas. Madrid, Fondo de Cultura Económica.

Link Google Scholar

MATTELART, A. y NEVEU, E. (2004): Introducción a los estudios culturales. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

METZ, C. (1979): Psicoanálisis y cine. El significante imaginario. Barcelona, Gustavo Gili.

Link Google Scholar

MILLER, T.; GOVIL, N.; McMURRIA, J. y MAXWELL, R. (2005): El nuevo Hollywood. Del imperialismo cultural a las leyes del marketing. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

MITRY, J. (1978): Estética y psicología del cine, I y II. Madrid, Siglo XXI.

Link Google Scholar

MONTIEL, A. (2002): El desfile y la quietud (análisis fílmico versus historia del cine). Valencia, Generalitat Valenciana.

Link Google Scholar

PALACIO, M. (1995): «La noción del espectador en el cine contemporáneo », en VARIOS: La historia general del cine. El cine en la era del audiovisual, XII. Madrid, Cátedra.

Link Google Scholar

PALACIO, M. (2005): «El público en las salas», en VARIOS: Historias del cine español. A Coruña, Vía Láctea.

Link Google Scholar

SADOUL, G. (1973): Histoire générale du cinéma, VI. Paris, Denoël.

Link Google Scholar

VANOYE, F. y GOLIOT-LÉTÉ, A. (1992): Précis d´analyse filmique. Paris, Nathan.

Link Google Scholar

技术信息

度量

这篇文章的度量

浏览次数: 18082

对摘要的解读: 15219

PDF下载: 2863

的全部指标 29

浏览次数: 495583

对摘要的解读: 412347

PDF下载: 83236

被引用

引述 Web of Science

Perez-Aldeguer, Santiago. Analysis for educational purposes of the movie Drumline: the musical rhythm as a tool of cohesion FORO DE EDUCACION, 2013.

https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.009

Marfil-Carmona, Rafael. Critical capacity and dialogic relationship learning audiovisual and digital communication REVISTA MEDITERRANEA COMUNICACION-JOURNAL OF COMMUNICATION, 2014.

https://doi.org/10.14198/MEDCOM2014.5.1.03

Rodriguez-Hoyos, Carlos; Manrique Solana, Rafael. Disturbing minds: Cinema as a tool for personal transformation REVISTA INTERUNIVERSITARIA DE FORMACION DEL PROFESORADO-RIFOP, 2015.

Link Google Scholar

Corral Rey, Maria-Nieves. ANALISYS ABOUT THE SOCIETY OF 'PA NEGRE' (AGUSTI VILLARONGA, 2010) Y LOS ENTORNOS RURALES AREA ABIERTA, 2016.

https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2016.v16.n1.46954

Amber, Diana; Domingo, Jesus. Mondays in the Sun. A social Portrait of Silenced Lives' Stories CULTURA LENGUAJE Y REPRESENTACION-REVISTA DE ESTUDIOS CULTURALES DE LA UNIVERSITAT JAUME I, 2016.

https://doi.org/10.6035/clr.2016.16.2

Nieves Corral Rey, M.. MANIPULATION OF THE MINDS IN INFANCY: BALADA TRISTE DE TROMPETA AND THE BOY IN THE STRIPED PAJAMAS VIVAT ACADEMIA, 2016.

Link Google Scholar

Molina Rodriguez-Navas, Pedro; Simelio Sola, Nuria; Ibarz Gelabert, Jordi. Television, Cinema and Advertising, as a Source for Past and Present Knowledge HISTORIA Y COMUNICACION SOCIAL, 2013.

https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44342

Mijangos Valle, Diana Nayelly; Garcia Martinez, Veronica. La Prensa versus El Infierno: media analysis of the war against drug trafficking in Mexico QUESTION, 2013.

Link Google Scholar

Clarembeaux, Michel. Film Education: Memory and Heritage COMUNICAR, 2010.

https://doi.org/10.3916/C35-2010-02-02

Blanco Perez; Manuel;. Aesthetics and context of audiovisuals on drug trafficking in Latin America in the Netflix era CONFLUENZE-RIVISTA DI STUDI IBEROAMERICANI , 2020.

https://doi.org/10.6092/issn.20036-967/11334

引述 Scopus

目前没有引用这个文件

引述 Google Scholar

目前没有引用这个文件

下载

替代指标

如何引用

Marzal-Felici, J. (2007). Film analysis in multiscreen era. [El análisis fílmico en la era de las multipantallas]. Comunicar, 29, 63-68. https://doi.org/10.3916/C29-2007-09

分享

           

邮政信箱 527

21080 韦尔瓦(西班牙)

行政管理

编辑部

Creative Commons

本网站使用cookies来获取用户导航的统计数据。如果您继续浏览,我们认为您接受其使用。 +info X