关键词
Cultural studies, film, television, film context, audience, gender studies
摘要
This paper presents the use of the different methodologies in cultural studies by Spanish researchers and academics. These working methodologies are still peripheral in film studies in Spain, although the number of publications generically adhering to cultural studies viewpoints are increasing, above all those studies concerning film audience or gender and, to a lesser extent, those dealing with film reception, stereotype representation and more recently transnational studies.
参考资料
ALFEO, J.C. (2005): «Haciendo estudios culturales. La homosexualidad como metáfora de libertad en el cine de la Transición», en Cuadernos de la Academia, 13; 201-218.
ALTMAN, R. (1992): Sound theory. Sound practique. Nueva York, Routledge.
BALLESTEROS, I. (2001): Cine (ins)urgente. Textos fílmicos y contextos culturales de la España postfranquista. Madrid, Fundamentos.
CALLEJO, J. (1995): La audiencia activa. El consumo televisivo: discursos y estrategias. Madrid, Siglo XXI.
CERDAN, J. (2005): «Haciendo estudios culturales. Del NCE a la televisión española a través de «Cuadernos para el Diálogo» (1963- 1978)», en Cuadernos de la Academia, 13; 219-234.
CIENTO VOLANDO (Ed.) (2005): «Haciendo estudios culturales. Reflexiones sobre la recepción a propósito de ‘Flores de otro mundo’», en Cuadernos de la Academia, 13; 493-510.
CORNUT-GENTILLE D’ARCY, C. (2006): El cine británico de la era Thatcher: ¿cine nacional o nacionalista? Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.
DELEYTO, C. (2003): Ángeles y demonios: representación e ideología en el cine contemporáneo de Hollywood. Barcelona, Paidós.
ESQUIROL, M. y FECE, J.L. (2005): «Haciendo estudios culturales. Una aproximación a los discursos legitimadores de la transición. El caso de Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón», en Cuadernos de la Academia, 13; 165-180.
GARCÍA CANCLINI, N. (Coord.) (1993): Los nuevos espectadores. México, Instituto Mexicano de Cinematografía.
GARCÍA MAINAR, L.M. (2006): Clint Eastwood: de actor a autor. Barcelona, Paidós.
HILL, J. & CHUCH, P. (2000): Film studies. critical approaches. Oxford, Oxford University Press.
MARTÍN BARBERO, J. y REY, G (1999): Los ejercicios del ver. Barcelona, Gedisa.
MORÁN, A.M. y DÍAZ LÓPEZ, M (2005): «Haciendo estudios culturales. La asignatura de las fulanitas: mujer e imaginario masculino pensando a través de dos estrellas femeninas del cine de la Transición», en Cuadernos de la Academia, 13; 181-200.
PALACIO, M. (1995): «La noción del espectador en el cine contemporáneo », en VARIOS: La historia general del cine. El cine en la era del audiovisual, XII. Madrid, Cátedra.
PALACIO, M. (2005): «El público en las salas», en VARIOS: Historias del cine español. A Coruña, Vía Láctea.
STAM, R. (2001): Teorías del cine. Barcelona, Paidós
Fundref
这项工作没有任何财政支持
技术信息
度量
这篇文章的度量
浏览次数: 26452
对摘要的解读: 21724
PDF下载: 4728
的全部指标 29
浏览次数: 738191
对摘要的解读: 623020
PDF下载: 115171
被引用
引述 Web of Science
Gonzalez de Garay, Beatriz. TOWARDS AN HISTORICAL-CULTURAL CONTEXTUALIZATION OF BRIGADA CENTRAL (TVE 1: 1989): reading the Spanish transition to democracy in quality television drama and detective genre AREA ABIERTA, 2012.
https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2017.2012.n32.39636
Balibrea, Mari Paz. CULTURAL STUDIES IN CULTURAL STUDIES: THE REPUBLICAN EXILE CASE JOURNAL OF SPANISH CULTURAL STUDIES, 2010.
https://doi.org/10.1080/14636204.2010.538245
Caballero Wanguemert, Maria. Foreign Women by Helena Taberna: the critical eye of the documentary about immigration IBEROAMERICANA, 2009.
引述 Scopus
目前没有引用这个文件
引述 Google Scholar
目前没有引用这个文件
替代指标
如何引用
Palacio-Arranz, M. (2007). Cultural Studies and film in Spain. [Estudios culturales y cine en España]. Comunicar, 29, 69-73. https://doi.org/10.3916/C29-2007-10