关键词
Film, postmodernism, audio-visual speech, poetics, hermeneutics, society of knowledge, hypertext
摘要
In the so called «information society», film studies have been diluted in the pragmatic and technological approaching of the audiovisual speech, as well as the own fruition of the cinema has been caught in the net of DVD and hypertext. The cinema itself reacts in the face of it through complex narrative structures that take it away from the standard audio-visual speech. The function of film studies at the university education should be the reintroduction of the rejected subject of the informative knowledge by means of the interpretation of film text.
参考资料
ADORNO, T.W. y HORKHEIMER, M. (2004): Dialéctica de la ilustración. Madrid, Trotta.
BERNARDO, J.M. (2006): El sistema de la comunicación mediática. Valencia, Tirant lo Blanch.
CATALÀ, J.M. (2005): La imagen compleja. La fenomenología de las imágenes en la era de la cultura visual. Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona.
DEL RÍO, P. (1996): Psicología de los medios de comunicación: hacia el diseño sociocultural en comunicación audiovisual. Madrid, Síntesis.
FERNÁNDEZ, C. (2004): El anverso infinito. Arte y comunicación en la era digital: del texto al hipermedia. Castellón, Universitat Jaume I.
FOUCAULT, M. (1987): El orden del discurso. Barcelona, Tusquets.
GÓMEZ TARÍN, F.J. (2003): «Prioridad hermenéutica en la incorporación a la enseñanza del cine y los medios audiovisuales», en VARIOS: Biblioteca on-line de Ciências da Comunicaçao (www.- bocc.ubi.pt/pag/tarin-francisco-prioridad-hermeneutica-ensenanzadel- cine.pdf).
JAKOBSON, R. (1984): «Lingüística y poética», en Ensayos de Lingüística General. Barcelona, Ariel; 347-395.
LOTMAN, L.M. (1978): Estructura del texto artístico. Madrid, Itsmo.
LYOTARD, J.F. (1984): La condición postmoderna. Madrid, Cátedra.
MARTÍ, J.M.; FRANQUET, R. y PÉREZ-PORTABELLA, A. (2006): «Los estudios universitarios de comunicación ante el escenario de la universalización tecnológica», en Telos, 67; 49-57.
MARZAL, J. y GÓMEZ TARÍN, F.J. (2005): «Interpretar un film. Reflexiones en torno a las metodologías de análisis del texto fílmico para la formulación de una propuesta de trabajo», en I Congreso Internacional de Análisis Fílmico Universitat Jaume I, Ciclo de Otoño de comunicación Fundación General Complutense. Madrid (http://apolo.uji.es/fjgt/Naranja2006.pdf).
METZ, C. (2002): «Imágenes y pedagogía», en Ensayos sobre la significación en el cine (1968-1972); vol. 2. Barcelona, Paidós.
PALAO, J.A. (2004): La profecía de la imagen-mundo. Para una genealogía del paradigma informativo. Valencia, IVAC.
PALAO, J.A. y CRESPO, R. (2005): Guía para ver y analizar «Matrix». Valencia, Nau LLibres/Octaedro.
POPPER, K.R. (2005): Conocimiento objetivo. Madrid, Tecnos.
RYAN, M.L. (2004): Narración como realidad virtual. La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Barcelona, Paidós.
VATTIMO, G. y ROVATTI, P.A. (Eds.) (1988): El pensamiento débil. Madrid, Cátedra
Fundref
这项工作没有任何财政支持
技术信息
度量
这篇文章的度量
浏览次数: 24928
对摘要的解读: 21190
PDF下载: 3738
的全部指标 29
浏览次数: 738168
对摘要的解读: 623002
PDF下载: 115166
被引用
引述 Web of Science
Molina Rodriguez-Navas, Pedro; Simelio Sola, Nuria; Ibarz Gelabert, Jordi. Television, Cinema and Advertising, as a Source for Past and Present Knowledge HISTORIA Y COMUNICACION SOCIAL, 2013.
https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44342
Garcia Ochoa, Santiago. The film iconology in Spanish academic world LINO - REVISTA ANUAL DE HISTORIA DEL ARTE, 2016.
Velez; Alina;. The language of colour. Applying cinematographic colour semiotics in classroom EARI-EDUCACION ARTISTICA-REVISTA DE INVESTIGACION , 2019.
https://doi.org/10.7203/eari.10.14145
Aybar-Cabezudo, O.; Espinoza-Robles, L.; Gallardo-Echenique, E.;. COMEDY AS A SUCCESS FORMULA IN PERUVIAN CINEMA 14TH INTERNATIONAL TECHNOLOGY, EDUCATION AND DEVELOPMENT CONFERENCE (INTED2020) , 2020.
García Ochoa; Santiago;. La trama de la comunicación , 2017.
引述 Scopus
目前没有引用这个文件
引述 Google Scholar
目前没有引用这个文件
替代指标
如何引用
Palao-Errando, J. (2007). Sequential literacy: the teaching of cinema in the age of audio-visual speech. [Alfasecuencialización: la enseñanza del cine en la era del audiovisual]. Comunicar, 29, 87-93. https://doi.org/10.3916/C29-2007-13