Palavras chave

Crisis model, transitions, modes of representation, formal analysis, humanism

Resumo

Film studies at universityshould start from a non teleological conception of film history, stressing the periods of transformation/transition and the different representation modes which have been aimed at the spectator through the years. The formal (non formalist) analysis of films introduces the problem of subject in films and reivindicates humanist values, whose absence is devastating in the so called «information society».

Referências

ALTMAN, R. (1996): «Otra forma de pensar la historia (del cine): un modelo de crisis», en Archivos de la Filmoteca, 22; 7-19.

Link Google Scholar

BORDWELL, D. y THOMPSON, K. (1995): El arte cinematográfico: una introducción. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

BURCH, N. (1985): Itinerarios. La educación de un soñador del cine. Bilbao, Certamen Internacional del Cine Documental y Cortometraje/ Caja de Ahorros Vizcaína.

Link Google Scholar

BURCH, N. (1987): El tragaluz del infinito (Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico). Madrid, Cátedra.

Link Google Scholar

COMPANY, J.M. (1995): «Donde nacen los vientos. La construcción del espectador cinematográfico», en El aprendizaje del tiempo; 21-31. Valencia, Episteme.

Link Google Scholar

COMPANY, J.M. (2002): «Sobre la materialidad de la forma», en prólogo a Los placeres de la vista; 9-11.

Link Google Scholar

ERICE, V. (2005). «Encarnaciones, alumbramientos», en PÉREZ PERUCHA, J. (Ed.): El espíritu de la colmena… 31 años después. Valencia, Filmoteca; 449-468.

Link Google Scholar

FRAISSE, P. (2007): «Un humanisme d´après l´humanisme», en Positif, 552; 108-110.

Link Google Scholar

GOMBRICH, E.H. (1979): Arte e ilusión. Barcelona, Gustavo Gili.

Link Google Scholar

GOMERY, D. (1991): Hollywood: el sistema de estudios. Madrid, Verdoux.

Link Google Scholar

GUNNING, T. (1986): «The cinema of attractions, Early Films, its spectator and the avant-garde», en Wide Angle, 8; 3-4.

Link Google Scholar

STEINER, G. (2006): Los logócratas. Madrid, Siruela.

Link Google Scholar

TALENS, J. y ZUNZUNEGUI, S. (1998): «Introducción: por una verdadera historia del cine», en VARIOS: Historia General del Cine, I. Madrid, Cátedra; 9-38.

Link Google Scholar

ZUMALDE, I. (2002): Los placeres de la vista. Mirar, escuchar, pensar. Valencia, Filmoteca.

Link Google Scholar

ZUNZUNEGUI, S. (1998): La mirada cercana. Microanálisis fílmico. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

Fundref

Este trabalho não tem nenhum apoio financeiro

Crossmark

Technical information

Métricas

Métricas deste artigo

Vistas: 23472

Leituras dos resumos: 19784

Descargas em PDF: 3688

Métricas completas do Comunicar 29

Vistas: 708367

Leituras dos resumos: 595962

Descargas em PDF: 112405

Citado por

Citas em Web of Science

Actualmente não há citações a este documento

Citas em Scopus

Actualmente não há citações a este documento

Citas em Google Scholar

Actualmente não há citações a este documento

Baixar

Métricas alternativas

Como citar

Company-Ramón, J. (2007). The Rhinoceros is coming! For a methodology in cinema teaching. [Para una metodología de la enseñanza del cine ¡Viene el rinoceronte!]. Comunicar, 29, 59-62. https://doi.org/10.3916/C29-2007-08

Compartilhar

           

Oxbridge Publishing House

4 White House Way

B91 1SE Sollihul United Kingdom

Administração

Redação

Creative Commons

Este site usa cookies para obter dados estatísticos sobre a navegação de seus usuários. Se você continuar navegando, consideramos que você aceita seu uso. +info X