Film analysis in multiscreen era

Palavras chave

Film analysis, cinema, audiovisual media, audiovisual education, audiovisual teaching

Resumo

This paper tries to stress the relevance of film analysis as an essential activity for critical citizens´education, and as a necessary background to study and analyse other audiovisual media, related with cinema in expressive and narrative forms. We analyse some reasons to explain why film ananalysis is rejected, the nature of this concept. And, finally, we present an essays collection «Film analysis and watching guide».

Referências

BALLESTEROS, I. (2001): Cine (ins)urgente. Textos fílmicos y contextos culturales de la España postfranquista. Madrid, Fundamentos.

Link Google Scholar

BORDWELL, D. (1995): El significado del filme. Inferencia y retórica en la interpretación cinematográfica. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

BORDWELL, D.; STAIGER, J. y THOMPSON, K. (1997): El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

COMPANY, J.M. y MARZAL, J. (1999): La mirada cautiva. Formas de ver en el cine contemporáneo. Valencia, Conselleria de Cultura, Educación y Ciencia de la Generalitat Valenciana.

Link Google Scholar

DELEYTO, C. (2003): Ángeles y demonios: representación e ideología en el cine contemporáneo de Hollywood. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

GUBERN, R. (1996): «El cine después del cine», en VARIOS: Historia general del cine, XII. Madrid, Cátedra.

Link Google Scholar

KUHN, T. (2000): La estructura de las revoluciones científicas. Madrid, Fondo de Cultura Económica.

Link Google Scholar

MATTELART, A. y NEVEU, E. (2004): Introducción a los estudios culturales. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

METZ, C. (1979): Psicoanálisis y cine. El significante imaginario. Barcelona, Gustavo Gili.

Link Google Scholar

MILLER, T.; GOVIL, N.; McMURRIA, J. y MAXWELL, R. (2005): El nuevo Hollywood. Del imperialismo cultural a las leyes del marketing. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

MITRY, J. (1978): Estética y psicología del cine, I y II. Madrid, Siglo XXI.

Link Google Scholar

MONTIEL, A. (2002): El desfile y la quietud (análisis fílmico versus historia del cine). Valencia, Generalitat Valenciana.

Link Google Scholar

PALACIO, M. (1995): «La noción del espectador en el cine contemporáneo », en VARIOS: La historia general del cine. El cine en la era del audiovisual, XII. Madrid, Cátedra.

Link Google Scholar

PALACIO, M. (2005): «El público en las salas», en VARIOS: Historias del cine español. A Coruña, Vía Láctea.

Link Google Scholar

SADOUL, G. (1973): Histoire générale du cinéma, VI. Paris, Denoël.

Link Google Scholar

VANOYE, F. y GOLIOT-LÉTÉ, A. (1992): Précis d´analyse filmique. Paris, Nathan.

Link Google Scholar

Technical information

Métricas

Métricas deste artigo

Vistas: 18086

Leituras dos resumos: 15222

Descargas em PDF: 2864

Métricas completas do Comunicar 29

Vistas: 495588

Leituras dos resumos: 412350

Descargas em PDF: 83238

Citado por

Citas em Web of Science

Perez-Aldeguer, Santiago. Analysis for educational purposes of the movie Drumline: the musical rhythm as a tool of cohesion FORO DE EDUCACION, 2013.

https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.009

Marfil-Carmona, Rafael. Critical capacity and dialogic relationship learning audiovisual and digital communication REVISTA MEDITERRANEA COMUNICACION-JOURNAL OF COMMUNICATION, 2014.

https://doi.org/10.14198/MEDCOM2014.5.1.03

Rodriguez-Hoyos, Carlos; Manrique Solana, Rafael. Disturbing minds: Cinema as a tool for personal transformation REVISTA INTERUNIVERSITARIA DE FORMACION DEL PROFESORADO-RIFOP, 2015.

Link Google Scholar

Corral Rey, Maria-Nieves. ANALISYS ABOUT THE SOCIETY OF 'PA NEGRE' (AGUSTI VILLARONGA, 2010) Y LOS ENTORNOS RURALES AREA ABIERTA, 2016.

https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2016.v16.n1.46954

Amber, Diana; Domingo, Jesus. Mondays in the Sun. A social Portrait of Silenced Lives' Stories CULTURA LENGUAJE Y REPRESENTACION-REVISTA DE ESTUDIOS CULTURALES DE LA UNIVERSITAT JAUME I, 2016.

https://doi.org/10.6035/clr.2016.16.2

Nieves Corral Rey, M.. MANIPULATION OF THE MINDS IN INFANCY: BALADA TRISTE DE TROMPETA AND THE BOY IN THE STRIPED PAJAMAS VIVAT ACADEMIA, 2016.

Link Google Scholar

Molina Rodriguez-Navas, Pedro; Simelio Sola, Nuria; Ibarz Gelabert, Jordi. Television, Cinema and Advertising, as a Source for Past and Present Knowledge HISTORIA Y COMUNICACION SOCIAL, 2013.

https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44342

Mijangos Valle, Diana Nayelly; Garcia Martinez, Veronica. La Prensa versus El Infierno: media analysis of the war against drug trafficking in Mexico QUESTION, 2013.

Link Google Scholar

Clarembeaux, Michel. Film Education: Memory and Heritage COMUNICAR, 2010.

https://doi.org/10.3916/C35-2010-02-02

Blanco Perez; Manuel;. Aesthetics and context of audiovisuals on drug trafficking in Latin America in the Netflix era CONFLUENZE-RIVISTA DI STUDI IBEROAMERICANI , 2020.

https://doi.org/10.6092/issn.20036-967/11334

Citas em Scopus

Actualmente não há citações a este documento

Citas em Google Scholar

Actualmente não há citações a este documento

Baixar

Métricas alternativas

Como citar

Marzal-Felici, J. (2007). Film analysis in multiscreen era. [El análisis fílmico en la era de las multipantallas]. Comunicar, 29, 63-68. https://doi.org/10.3916/C29-2007-09

Compartilhar

           

Caixa Postal 527

21080 Huelva (Espanha)

Administração

Redação

Creative Commons

Este site usa cookies para obter dados estatísticos sobre a navegação de seus usuários. Se você continuar navegando, consideramos que você aceita seu uso. +info X