Palavras chave
Cultural studies, film, television, film context, audience, gender studies
Resumo
This paper presents the use of the different methodologies in cultural studies by Spanish researchers and academics. These working methodologies are still peripheral in film studies in Spain, although the number of publications generically adhering to cultural studies viewpoints are increasing, above all those studies concerning film audience or gender and, to a lesser extent, those dealing with film reception, stereotype representation and more recently transnational studies.
Referências
ALFEO, J.C. (2005): «Haciendo estudios culturales. La homosexualidad como metáfora de libertad en el cine de la Transición», en Cuadernos de la Academia, 13; 201-218.
ALTMAN, R. (1992): Sound theory. Sound practique. Nueva York, Routledge.
BALLESTEROS, I. (2001): Cine (ins)urgente. Textos fílmicos y contextos culturales de la España postfranquista. Madrid, Fundamentos.
CALLEJO, J. (1995): La audiencia activa. El consumo televisivo: discursos y estrategias. Madrid, Siglo XXI.
CERDAN, J. (2005): «Haciendo estudios culturales. Del NCE a la televisión española a través de «Cuadernos para el Diálogo» (1963- 1978)», en Cuadernos de la Academia, 13; 219-234.
CIENTO VOLANDO (Ed.) (2005): «Haciendo estudios culturales. Reflexiones sobre la recepción a propósito de ‘Flores de otro mundo’», en Cuadernos de la Academia, 13; 493-510.
CORNUT-GENTILLE D’ARCY, C. (2006): El cine británico de la era Thatcher: ¿cine nacional o nacionalista? Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.
DELEYTO, C. (2003): Ángeles y demonios: representación e ideología en el cine contemporáneo de Hollywood. Barcelona, Paidós.
ESQUIROL, M. y FECE, J.L. (2005): «Haciendo estudios culturales. Una aproximación a los discursos legitimadores de la transición. El caso de Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón», en Cuadernos de la Academia, 13; 165-180.
GARCÍA CANCLINI, N. (Coord.) (1993): Los nuevos espectadores. México, Instituto Mexicano de Cinematografía.
GARCÍA MAINAR, L.M. (2006): Clint Eastwood: de actor a autor. Barcelona, Paidós.
HILL, J. & CHUCH, P. (2000): Film studies. critical approaches. Oxford, Oxford University Press.
MARTÍN BARBERO, J. y REY, G (1999): Los ejercicios del ver. Barcelona, Gedisa.
MORÁN, A.M. y DÍAZ LÓPEZ, M (2005): «Haciendo estudios culturales. La asignatura de las fulanitas: mujer e imaginario masculino pensando a través de dos estrellas femeninas del cine de la Transición», en Cuadernos de la Academia, 13; 181-200.
PALACIO, M. (1995): «La noción del espectador en el cine contemporáneo », en VARIOS: La historia general del cine. El cine en la era del audiovisual, XII. Madrid, Cátedra.
PALACIO, M. (2005): «El público en las salas», en VARIOS: Historias del cine español. A Coruña, Vía Láctea.
STAM, R. (2001): Teorías del cine. Barcelona, Paidós
Fundref
Este trabalho não tem nenhum apoio financeiro
Technical information
Métricas
Métricas deste artigo
Vistas: 26450
Leituras dos resumos: 21722
Descargas em PDF: 4728
Métricas completas do Comunicar 29
Vistas: 738186
Leituras dos resumos: 623015
Descargas em PDF: 115171
Citado por
Citas em Web of Science
Gonzalez de Garay, Beatriz. TOWARDS AN HISTORICAL-CULTURAL CONTEXTUALIZATION OF BRIGADA CENTRAL (TVE 1: 1989): reading the Spanish transition to democracy in quality television drama and detective genre AREA ABIERTA, 2012.
https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2017.2012.n32.39636
Balibrea, Mari Paz. CULTURAL STUDIES IN CULTURAL STUDIES: THE REPUBLICAN EXILE CASE JOURNAL OF SPANISH CULTURAL STUDIES, 2010.
https://doi.org/10.1080/14636204.2010.538245
Caballero Wanguemert, Maria. Foreign Women by Helena Taberna: the critical eye of the documentary about immigration IBEROAMERICANA, 2009.
Citas em Scopus
Actualmente não há citações a este documento
Citas em Google Scholar
Actualmente não há citações a este documento
Métricas alternativas
Como citar
Palacio-Arranz, M. (2007). Cultural Studies and film in Spain. [Estudios culturales y cine en España]. Comunicar, 29, 69-73. https://doi.org/10.3916/C29-2007-10