Palavras chave

Film analysis, history of cinema, humorism, Spanish cinema, sainete

Resumo

Some research on film and/or history of cinema needs particular strategies. The study of the style in a film of the early years, for example, is totally different from the analysis of variants and invariants in Spanish cinematographic humour from a diacronic perspective. In this case, the analist must define specific tools, that is, he must formulate precise questions and focus the attention on some determined aspects of film.

Referências

BALLART, P. (1994): Eironeia. La figuración irónica en el discurso literario moderno. Barcelona, Sirmio.

Link Google Scholar

BARTHES, R. (1970): S/Z. París, Du Senil.

Link Google Scholar

BORDIEU, P. (1988): La distinción. Madrid, Taurus.

Link Google Scholar

CASABLANCAS, B. (2000): El humor en la música. Broma, parodia e ironía. Berlín, Reichenberger.

Link Google Scholar

CASAMITJANA, R.M. (1996): El humor en la poesía española de vanguardia. Madrid, Gredos.

Link Google Scholar

CASTRO DE PAZ, J.L. (2002): Un cinema herido. Los turbios años cuarenta en el cine español (1939-1950). Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

GAUDREAULT, A. (Dir.) (1993): Pathé 1900. Fragments d´une filmographie du cinéma des premiers temps. Paris, Les Presse de L´Université Laval/La Sorbonne Nouvelle.

Link Google Scholar

LLEDÓ, E. (1982): «Introducción general», en PLATÓN: Diálogos, I. Madrid, Gredos; 7-135.

Link Google Scholar

MIHURA, M. (2004): Prosa y obra gráfica. Madrid, Cátedra.

Link Google Scholar

MONTIEL, A. (1992): Teorías del cine. Un balance histórico. Barcelona, Montesinos.

Link Google Scholar

MONTIEL, A. (1996): L´espectador en el seu laberin. Didàctica de les Ciències Socials, Geografia i Història. Barcelona, 3; 15-21.

Link Google Scholar

MONTIEL, A. (2002): El desfile y la quietud. (Análisis fílmico versus Historia del Cine). Valencia, Generalitat Valenciana.

Link Google Scholar

MONTIEL, A. (2005): «Ad limina: Breve oceanografía del humorismo », prólogo a PAVÍA, J. (Ed.): El cuerpo y el comediante. Chaplin y Keaton. Valencia, Universidad Politécnica de Valencia; 9-26.

Link Google Scholar

MONTIEL, A. (2006): «La fraga de los humorismos en el cine español contemporáneo. (En torno a «El bosque animado», de J.L. Cuerda, 1987)», en II Congreso Internacional sobre el cine europeo contemporáneo (CICEC). Barcelona, Universitat Pompeu Fabra (Cd-rom).

Link Google Scholar

PARDO, J.L. (2004): La regla del juego. Sobre la dificultad de aprender filosofía. Barcelona, Círculo de Lectores/Galaxia Gutenberg.

Link Google Scholar

PAVÍA, J. (2005): El cuerpo y el comediante. Chaplin y Keaton. Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.

Link Google Scholar

SASTRE, A. (2002): Ensayo general sobre lo cómico (en el teatro y en la vida). Hondarribia, Hiru.

Link Google Scholar

Fundref

Este trabalho não tem nenhum apoio financeiro

Crossmark

Technical information

Métricas

Métricas deste artigo

Vistas: 22471

Leituras dos resumos: 18684

Descargas em PDF: 3787

Métricas completas do Comunicar 29

Vistas: 666012

Leituras dos resumos: 556019

Descargas em PDF: 109993

Citado por

Citas em Web of Science

Actualmente não há citações a este documento

Citas em Scopus

Actualmente não há citações a este documento

Citas em Google Scholar

Actualmente não há citações a este documento

Baixar

Métricas alternativas

Como citar

Montiel-Mues, A. (2007). History and analysis of Spanish cinematographic humorousness. [Historia y análisis del humorismo cinematográfico español]. Comunicar, 29, 81-85. https://doi.org/10.3916/C29-2007-12

Compartilhar

           

Oxbridge Publishing House

4 White House Way

B91 1SE Sollihul United Kingdom

Administração

Redação

Creative Commons

Este site usa cookies para obter dados estatísticos sobre a navegação de seus usuários. Se você continuar navegando, consideramos que você aceita seu uso. +info X