Palavras chave

Film, postmodernism, audio-visual speech, poetics, hermeneutics, society of knowledge, hypertext

Resumo

In the so called «information society», film studies have been diluted in the pragmatic and technological approaching of the audiovisual speech, as well as the own fruition of the cinema has been caught in the net of DVD and hypertext. The cinema itself reacts in the face of it through complex narrative structures that take it away from the standard audio-visual speech. The function of film studies at the university education should be the reintroduction of the rejected subject of the informative knowledge by means of the interpretation of film text.

Referências

ADORNO, T.W. y HORKHEIMER, M. (2004): Dialéctica de la ilustración. Madrid, Trotta.

Link Google Scholar

BERNARDO, J.M. (2006): El sistema de la comunicación mediática. Valencia, Tirant lo Blanch.

Link Google Scholar

CATALÀ, J.M. (2005): La imagen compleja. La fenomenología de las imágenes en la era de la cultura visual. Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona.

Link Google Scholar

DEL RÍO, P. (1996): Psicología de los medios de comunicación: hacia el diseño sociocultural en comunicación audiovisual. Madrid, Síntesis.

Link Google Scholar

FERNÁNDEZ, C. (2004): El anverso infinito. Arte y comunicación en la era digital: del texto al hipermedia. Castellón, Universitat Jaume I.

Link Google Scholar

FOUCAULT, M. (1987): El orden del discurso. Barcelona, Tusquets.

Link Google Scholar

GÓMEZ TARÍN, F.J. (2003): «Prioridad hermenéutica en la incorporación a la enseñanza del cine y los medios audiovisuales», en VARIOS: Biblioteca on-line de Ciências da Comunicaçao (www.- bocc.ubi.pt/pag/tarin-francisco-prioridad-hermeneutica-ensenanzadel- cine.pdf).

Link Google Scholar

JAKOBSON, R. (1984): «Lingüística y poética», en Ensayos de Lingüística General. Barcelona, Ariel; 347-395.

Link Google Scholar

LOTMAN, L.M. (1978): Estructura del texto artístico. Madrid, Itsmo.

Link Google Scholar

LYOTARD, J.F. (1984): La condición postmoderna. Madrid, Cátedra.

Link Google Scholar

MARTÍ, J.M.; FRANQUET, R. y PÉREZ-PORTABELLA, A. (2006): «Los estudios universitarios de comunicación ante el escenario de la universalización tecnológica», en Telos, 67; 49-57.

Link Google Scholar

MARZAL, J. y GÓMEZ TARÍN, F.J. (2005): «Interpretar un film. Reflexiones en torno a las metodologías de análisis del texto fílmico para la formulación de una propuesta de trabajo», en I Congreso Internacional de Análisis Fílmico Universitat Jaume I, Ciclo de Otoño de comunicación Fundación General Complutense. Madrid (http://apolo.uji.es/fjgt/Naranja2006.pdf).

Link Google Scholar

METZ, C. (2002): «Imágenes y pedagogía», en Ensayos sobre la significación en el cine (1968-1972); vol. 2. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

PALAO, J.A. (2004): La profecía de la imagen-mundo. Para una genealogía del paradigma informativo. Valencia, IVAC.

Link Google Scholar

PALAO, J.A. y CRESPO, R. (2005): Guía para ver y analizar «Matrix». Valencia, Nau LLibres/Octaedro.

Link Google Scholar

POPPER, K.R. (2005): Conocimiento objetivo. Madrid, Tecnos.

Link Google Scholar

RYAN, M.L. (2004): Narración como realidad virtual. La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

VATTIMO, G. y ROVATTI, P.A. (Eds.) (1988): El pensamiento débil. Madrid, Cátedra

Link Google Scholar

Fundref

Este trabalho não tem nenhum apoio financeiro

Crossmark

Technical information

Métricas

Métricas deste artigo

Vistas: 24926

Leituras dos resumos: 21188

Descargas em PDF: 3738

Métricas completas do Comunicar 29

Vistas: 738160

Leituras dos resumos: 622995

Descargas em PDF: 115165

Citado por

Citas em Web of Science

Molina Rodriguez-Navas, Pedro; Simelio Sola, Nuria; Ibarz Gelabert, Jordi. Television, Cinema and Advertising, as a Source for Past and Present Knowledge HISTORIA Y COMUNICACION SOCIAL, 2013.

https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44342

Garcia Ochoa, Santiago. The film iconology in Spanish academic world LINO - REVISTA ANUAL DE HISTORIA DEL ARTE, 2016.

Link Google Scholar

Velez; Alina;. The language of colour. Applying cinematographic colour semiotics in classroom EARI-EDUCACION ARTISTICA-REVISTA DE INVESTIGACION , 2019.

https://doi.org/10.7203/eari.10.14145

Aybar-Cabezudo, O.; Espinoza-Robles, L.; Gallardo-Echenique, E.;. COMEDY AS A SUCCESS FORMULA IN PERUVIAN CINEMA 14TH INTERNATIONAL TECHNOLOGY, EDUCATION AND DEVELOPMENT CONFERENCE (INTED2020) , 2020.

Link Google Scholar

García Ochoa; Santiago;. La trama de la comunicación , 2017.

Link Google Scholar

Citas em Scopus

Actualmente não há citações a este documento

Citas em Google Scholar

Actualmente não há citações a este documento

Baixar

Métricas alternativas

Como citar

Palao-Errando, J. (2007). Sequential literacy: the teaching of cinema in the age of audio-visual speech. [Alfasecuencialización: la enseñanza del cine en la era del audiovisual]. Comunicar, 29, 87-93. https://doi.org/10.3916/C29-2007-13

Compartilhar

           

Oxbridge Publishing House

4 White House Way

B91 1SE Sollihul United Kingdom

Administração

Redação

Creative Commons

Este site usa cookies para obter dados estatísticos sobre a navegação de seus usuários. Se você continuar navegando, consideramos que você aceita seu uso. +info X