Keywords

Crisis model, transitions, modes of representation, formal analysis, humanism

Abstract

Film studies at universityshould start from a non teleological conception of film history, stressing the periods of transformation/transition and the different representation modes which have been aimed at the spectator through the years. The formal (non formalist) analysis of films introduces the problem of subject in films and reivindicates humanist values, whose absence is devastating in the so called «information society».

References

ALTMAN, R. (1996): «Otra forma de pensar la historia (del cine): un modelo de crisis», en Archivos de la Filmoteca, 22; 7-19.

Link Google Scholar

BORDWELL, D. y THOMPSON, K. (1995): El arte cinematográfico: una introducción. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

BURCH, N. (1985): Itinerarios. La educación de un soñador del cine. Bilbao, Certamen Internacional del Cine Documental y Cortometraje/ Caja de Ahorros Vizcaína.

Link Google Scholar

BURCH, N. (1987): El tragaluz del infinito (Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico). Madrid, Cátedra.

Link Google Scholar

COMPANY, J.M. (1995): «Donde nacen los vientos. La construcción del espectador cinematográfico», en El aprendizaje del tiempo; 21-31. Valencia, Episteme.

Link Google Scholar

COMPANY, J.M. (2002): «Sobre la materialidad de la forma», en prólogo a Los placeres de la vista; 9-11.

Link Google Scholar

ERICE, V. (2005). «Encarnaciones, alumbramientos», en PÉREZ PERUCHA, J. (Ed.): El espíritu de la colmena… 31 años después. Valencia, Filmoteca; 449-468.

Link Google Scholar

FRAISSE, P. (2007): «Un humanisme d´après l´humanisme», en Positif, 552; 108-110.

Link Google Scholar

GOMBRICH, E.H. (1979): Arte e ilusión. Barcelona, Gustavo Gili.

Link Google Scholar

GOMERY, D. (1991): Hollywood: el sistema de estudios. Madrid, Verdoux.

Link Google Scholar

GUNNING, T. (1986): «The cinema of attractions, Early Films, its spectator and the avant-garde», en Wide Angle, 8; 3-4.

Link Google Scholar

STEINER, G. (2006): Los logócratas. Madrid, Siruela.

Link Google Scholar

TALENS, J. y ZUNZUNEGUI, S. (1998): «Introducción: por una verdadera historia del cine», en VARIOS: Historia General del Cine, I. Madrid, Cátedra; 9-38.

Link Google Scholar

ZUMALDE, I. (2002): Los placeres de la vista. Mirar, escuchar, pensar. Valencia, Filmoteca.

Link Google Scholar

ZUNZUNEGUI, S. (1998): La mirada cercana. Microanálisis fílmico. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

Fundref

This work has no financial support

Crossmark

Technical information

Metrics

Metrics of this article

Views: 23471

Abstract readings: 19783

PDF downloads: 3688

Full metrics of Comunicar 29

Views: 708349

Abstract readings: 595945

PDF downloads: 112404

Cited by

Cites in Web of Science

Currently there are no citations to this document

Cites in Scopus

Currently there are no citations to this document

Cites in Google Scholar

Currently there are no citations to this document

Download

Alternative metrics

How to cite

Company-Ramón, J. (2007). The Rhinoceros is coming! For a methodology in cinema teaching. [Para una metodología de la enseñanza del cine ¡Viene el rinoceronte!]. Comunicar, 29, 59-62. https://doi.org/10.3916/C29-2007-08

Share

           

Oxbridge Publishing House

4 White House Way

B91 1SE Sollihul United Kingdom

Administration

Editorial office

Creative Commons

This website uses cookies to obtain statistical data on the navigation of its users. If you continue to browse we consider that you accept its use. +info X