Keywords
Film analysis, history of cinema, humorism, Spanish cinema, sainete
Abstract
Some research on film and/or history of cinema needs particular strategies. The study of the style in a film of the early years, for example, is totally different from the analysis of variants and invariants in Spanish cinematographic humour from a diacronic perspective. In this case, the analist must define specific tools, that is, he must formulate precise questions and focus the attention on some determined aspects of film.
References
BALLART, P. (1994): Eironeia. La figuración irónica en el discurso literario moderno. Barcelona, Sirmio.
BARTHES, R. (1970): S/Z. París, Du Senil.
BORDIEU, P. (1988): La distinción. Madrid, Taurus.
CASABLANCAS, B. (2000): El humor en la música. Broma, parodia e ironía. Berlín, Reichenberger.
CASAMITJANA, R.M. (1996): El humor en la poesía española de vanguardia. Madrid, Gredos.
CASTRO DE PAZ, J.L. (2002): Un cinema herido. Los turbios años cuarenta en el cine español (1939-1950). Barcelona, Paidós.
GAUDREAULT, A. (Dir.) (1993): Pathé 1900. Fragments d´une filmographie du cinéma des premiers temps. Paris, Les Presse de L´Université Laval/La Sorbonne Nouvelle.
LLEDÓ, E. (1982): «Introducción general», en PLATÓN: Diálogos, I. Madrid, Gredos; 7-135.
MIHURA, M. (2004): Prosa y obra gráfica. Madrid, Cátedra.
MONTIEL, A. (1992): Teorías del cine. Un balance histórico. Barcelona, Montesinos.
MONTIEL, A. (1996): L´espectador en el seu laberin. Didàctica de les Ciències Socials, Geografia i Història. Barcelona, 3; 15-21.
MONTIEL, A. (2002): El desfile y la quietud. (Análisis fílmico versus Historia del Cine). Valencia, Generalitat Valenciana.
MONTIEL, A. (2005): «Ad limina: Breve oceanografía del humorismo », prólogo a PAVÍA, J. (Ed.): El cuerpo y el comediante. Chaplin y Keaton. Valencia, Universidad Politécnica de Valencia; 9-26.
MONTIEL, A. (2006): «La fraga de los humorismos en el cine español contemporáneo. (En torno a «El bosque animado», de J.L. Cuerda, 1987)», en II Congreso Internacional sobre el cine europeo contemporáneo (CICEC). Barcelona, Universitat Pompeu Fabra (Cd-rom).
PARDO, J.L. (2004): La regla del juego. Sobre la dificultad de aprender filosofía. Barcelona, Círculo de Lectores/Galaxia Gutenberg.
PAVÍA, J. (2005): El cuerpo y el comediante. Chaplin y Keaton. Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.
SASTRE, A. (2002): Ensayo general sobre lo cómico (en el teatro y en la vida). Hondarribia, Hiru.
Fundref
This work has no financial support
Technical information
Metrics
Metrics of this article
Views: 26024
Abstract readings: 21914
PDF downloads: 4110
Full metrics of Comunicar 29
Views: 777447
Abstract readings: 658270
PDF downloads: 119177
Cited by
Cites in Web of Science
Currently there are no citations to this document
Cites in Scopus
Currently there are no citations to this document
Cites in Google Scholar
Currently there are no citations to this document
Alternative metrics
How to cite
Montiel-Mues, A. (2007). History and analysis of Spanish cinematographic humorousness. [Historia y análisis del humorismo cinematográfico español]. Comunicar, 29, 81-85. https://doi.org/10.3916/C29-2007-12