Keywords

Film, postmodernism, audio-visual speech, poetics, hermeneutics, society of knowledge, hypertext

Abstract

In the so called «information society», film studies have been diluted in the pragmatic and technological approaching of the audiovisual speech, as well as the own fruition of the cinema has been caught in the net of DVD and hypertext. The cinema itself reacts in the face of it through complex narrative structures that take it away from the standard audio-visual speech. The function of film studies at the university education should be the reintroduction of the rejected subject of the informative knowledge by means of the interpretation of film text.

References

ADORNO, T.W. y HORKHEIMER, M. (2004): Dialéctica de la ilustración. Madrid, Trotta.

Link Google Scholar

BERNARDO, J.M. (2006): El sistema de la comunicación mediática. Valencia, Tirant lo Blanch.

Link Google Scholar

CATALÀ, J.M. (2005): La imagen compleja. La fenomenología de las imágenes en la era de la cultura visual. Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona.

Link Google Scholar

DEL RÍO, P. (1996): Psicología de los medios de comunicación: hacia el diseño sociocultural en comunicación audiovisual. Madrid, Síntesis.

Link Google Scholar

FERNÁNDEZ, C. (2004): El anverso infinito. Arte y comunicación en la era digital: del texto al hipermedia. Castellón, Universitat Jaume I.

Link Google Scholar

FOUCAULT, M. (1987): El orden del discurso. Barcelona, Tusquets.

Link Google Scholar

GÓMEZ TARÍN, F.J. (2003): «Prioridad hermenéutica en la incorporación a la enseñanza del cine y los medios audiovisuales», en VARIOS: Biblioteca on-line de Ciências da Comunicaçao (www.- bocc.ubi.pt/pag/tarin-francisco-prioridad-hermeneutica-ensenanzadel- cine.pdf).

Link Google Scholar

JAKOBSON, R. (1984): «Lingüística y poética», en Ensayos de Lingüística General. Barcelona, Ariel; 347-395.

Link Google Scholar

LOTMAN, L.M. (1978): Estructura del texto artístico. Madrid, Itsmo.

Link Google Scholar

LYOTARD, J.F. (1984): La condición postmoderna. Madrid, Cátedra.

Link Google Scholar

MARTÍ, J.M.; FRANQUET, R. y PÉREZ-PORTABELLA, A. (2006): «Los estudios universitarios de comunicación ante el escenario de la universalización tecnológica», en Telos, 67; 49-57.

Link Google Scholar

MARZAL, J. y GÓMEZ TARÍN, F.J. (2005): «Interpretar un film. Reflexiones en torno a las metodologías de análisis del texto fílmico para la formulación de una propuesta de trabajo», en I Congreso Internacional de Análisis Fílmico Universitat Jaume I, Ciclo de Otoño de comunicación Fundación General Complutense. Madrid (http://apolo.uji.es/fjgt/Naranja2006.pdf).

Link Google Scholar

METZ, C. (2002): «Imágenes y pedagogía», en Ensayos sobre la significación en el cine (1968-1972); vol. 2. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

PALAO, J.A. (2004): La profecía de la imagen-mundo. Para una genealogía del paradigma informativo. Valencia, IVAC.

Link Google Scholar

PALAO, J.A. y CRESPO, R. (2005): Guía para ver y analizar «Matrix». Valencia, Nau LLibres/Octaedro.

Link Google Scholar

POPPER, K.R. (2005): Conocimiento objetivo. Madrid, Tecnos.

Link Google Scholar

RYAN, M.L. (2004): Narración como realidad virtual. La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Barcelona, Paidós.

Link Google Scholar

VATTIMO, G. y ROVATTI, P.A. (Eds.) (1988): El pensamiento débil. Madrid, Cátedra

Link Google Scholar

Fundref

This work has no financial support

Crossmark

Technical information

Metrics

Metrics of this article

Views: 24931

Abstract readings: 21193

PDF downloads: 3738

Full metrics of Comunicar 29

Views: 738190

Abstract readings: 623019

PDF downloads: 115171

Cited by

Cites in Web of Science

Molina Rodriguez-Navas, Pedro; Simelio Sola, Nuria; Ibarz Gelabert, Jordi. Television, Cinema and Advertising, as a Source for Past and Present Knowledge HISTORIA Y COMUNICACION SOCIAL, 2013.

https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44342

Garcia Ochoa, Santiago. The film iconology in Spanish academic world LINO - REVISTA ANUAL DE HISTORIA DEL ARTE, 2016.

Link Google Scholar

Velez; Alina;. The language of colour. Applying cinematographic colour semiotics in classroom EARI-EDUCACION ARTISTICA-REVISTA DE INVESTIGACION , 2019.

https://doi.org/10.7203/eari.10.14145

Aybar-Cabezudo, O.; Espinoza-Robles, L.; Gallardo-Echenique, E.;. COMEDY AS A SUCCESS FORMULA IN PERUVIAN CINEMA 14TH INTERNATIONAL TECHNOLOGY, EDUCATION AND DEVELOPMENT CONFERENCE (INTED2020) , 2020.

Link Google Scholar

García Ochoa; Santiago;. La trama de la comunicación , 2017.

Link Google Scholar

Cites in Scopus

Currently there are no citations to this document

Cites in Google Scholar

Currently there are no citations to this document

Download

Alternative metrics

How to cite

Palao-Errando, J. (2007). Sequential literacy: the teaching of cinema in the age of audio-visual speech. [Alfasecuencialización: la enseñanza del cine en la era del audiovisual]. Comunicar, 29, 87-93. https://doi.org/10.3916/C29-2007-13

Share

           

Oxbridge Publishing House

4 White House Way

B91 1SE Sollihul United Kingdom

Administration

Editorial office

Creative Commons

This website uses cookies to obtain statistical data on the navigation of its users. If you continue to browse we consider that you accept its use. +info X